'Bespaar me de kroketten'

29 juni 2012

'Bespaar me de kroketten'

• Vrijdagochtend reikte ROOD, jong in de SP kroketten uit aan gedeputeerde Boumans. Het provinciebestuur deed een voorstel om €6 miljoen te bezuinigen op het Groninger openbaar vervoer. Het schrappen van buslijnen moet €4 miljoen opleveren en het duurder maken van de kaartjes €2 miljoen. Onlangs werd het voorstel in de Provinciale Staten besproken, ROOD sprak daar in. Ze zeiden dat een prijsstijging MBO’ers en scholieren veel geld gaat kosten. Volgens Boumans gaat het om een paar kroketten. Hij voegde aan zijn betoog toe dat mocht ROOD acties opzetten, deze vooral niet onder zijn raam moeten zijn.

“Hij gaf een goede tip. Nu stond voor even een complete krokettenkraam voor zijn deur om hem de prijsstijging in kroketten te overhandigen. Het gaat om 244 kroketten van de Febo per jaar extra. Dat vinden we overdreven veel”, aldus ROOD-woordvoerder Eduard van Scheltinga. Boumans leek echter getipt over de actie en wist weg te komen zonder kroketten. “We zochten hem daarna op in het Provinciehuis, maar daar wilde hij niet naar buiten komen of überhaupt aangeven of hij er was.”

Volgens de SP-jongeren is goed en betaalbaar openbaar vervoer belangrijk voor mensen om wat van hun leven te maken. “Door de vele fusies van scholen moeten leerlingen vaker ver reizen voor de opleiding van hun keuze. Als kaartjes opnieuw duurder worden, gaat het mensen teveel geld kosten om naar de school van hun keuze te gaan. Dat mag geen drempel voor onderwijs zijn,” aldus Van Scheltinga. Volgens de SP-jongeren is de prijsstijging in het voorstel onnodig. “€1,5 miljoen wordt bezuinigd om het OV-bureau meer geld in kas te geven, maar er zit op dit moment geld genoeg in het bureau. Dat gaf Boumans eerder toe. Schrap deze bezuiniging en je bespaart MBO’ers en scholieren een dikke 200 kroketten per jaar.”

“Daarnaast is het laten stijgen van de prijzen het scheppen van de voorwaarden om volgend jaar opnieuw buslijnen te schrappen. Als de bussen duurder zijn, reizen er minder mensen mee.” Wat de andere €4,5 miljoen betreft weten de jonge SP’ers ook wel raad. “Bezuinigen is keuzes maken en ik hoop dat het provinciebestuur capabel is dat fatsoenlijk te doen. Dat betekent dat je het geld haalt van de mensen die het kunnen missen en de bereikbaarheid in de provincie vergroot of in tact laat, maar zeker niet verschraalt door elk jaar buslijnen te schrappen. Houdt de bussen aantrekkelijk, zorg voor een goede bereikbaarheid en stil je bezuingingsdrift met het efficiënter uitvoeren van de provincietaken”, aldus Van Scheltinga.

Meer over de actie op de website van ROOD