'Overal waar onrecht is zullen ze ons tegen blijven komen' Emile Roemer: bedankt voor de 1 miljoen stemmen

13 september 2012

Een strijdbare Emile Roemer sprak woensdagavond in het Paard van Troje in Den Haag honderden aanwezige SP'ers toe op de verkiezingsavond. De SP behoudt ondanks een felle tweestrijd tussen PvdA en VVD de huidige vijftien zetels.

• Roemer: 'Ja. Ik ben ontzettend trots op deze partij en de miljoen mensen die voor ons partij gekozen hebben. En ja, ik ben ook teleurgesteld. Dat is logisch als je een tijdlang zo hoog in de peilingen stond. Maar dat duurt ongeveer vijf minuten. Onze campagne voor de volgende verkiezingen begint namelijk – zoals we dat van de SP gewend zijn – vandaag.'
  • Tijdens zijn toespraak bedankte Roemer de miljoen mensen die voor de SP gekozen hebben en feliciteerde hij VVD, PvdA en nieuwkomer 50Plus met hun knappe prestatie.

• 'We hebben een mooie campagne gevoerd. Meer mensen dan ooit deden mee. We hebben een ongelooflijke strijd gestreden de afgelopen weken en maanden. Elke stad, elk dorp, elke straat, elke fabriek waren we te vinden. Al die mensen wil ik ontzettend bedanken', aldus Roemer. 'Het aantal vrijwilligers is gegroeid, ons aantal leden steeg fors en ons verhaal kan op brede waardering rekenen. Wat nog niet gelukt is, is mensen overtuigen dat onze partij ook daadwerkelijk aan de macht kan. Dat is de volgende stap. Maar ook Churchill begon ooit met één stap terug.'
  • Roemer eindigde zijn toespraak met een harde belofte aan de miljoen mensen die de SP hun stem toevertrouwden. 'We zijn die miljoen mensen heel wat verschuldigd. Ze hebben ons het vertrouwen gegeven, dat is het hoogste goed wat mensen je kunnen geven. Wij blijven knokken, en overal waar onrecht is zullen ze ons tegenkomen. Of dat nu in het kabinet is of erbuiten zien we de komende maanden wel. Maar ze zullen ons tegenkomen, in of buiten het parlement. Deze partij staat als een huis. Gisteren, vandaag en morgen.'