1e Kamer geeft Plasterk ferme tik op de vingers. Zonder visie geen debat over fusie provincies en gemeenten!

2 juli 2013

Met het aannemen van de motie-Vliegenthart heeft de Eerste Kamer vanmiddag minister Plasterk opgeroepen om met een herziene visie op de inrichting van het openbaar bestuur te komen. Een meerderheid van de senaat vindt de onderbouwing van Plasterk voor grotere gemeenten en provincies onvoldoende en wil eerst een nadere analyse van zijn voorstellen tot bestuurlijke hervorming op nationaal, provinciaal en lokaal niveau. Zonder deze analyse wil de 1e Kamer nog geen concrete wetsvoorstellen behandelen.

Arjan VliegenthartSP-senator en indiener van de motie Arjan Vliegenthart is verheugd: 'Dit is een helder signaal aan de minister. De senaat vindt zijn verhaal niet sterk genoeg. Het huiswerk moet opnieuw.' Naast de SP steunden ook het CDA, de PVV, GroenLinks, de ChristenUnie, de SGP, de Partij voor de Dieren, 50Plus en de Onafhankelijke Senaatsfractie de motie. Volgens Vliegenthart weet de minister daarmee waar hij staat. 'Voor zijn huidige plannen is geen meerderheid in de Eerste Kamer, terwijl de instemming van de Eerste Kamer wel nodig is. Alle reden voor Plasterk om bij zichzelf te rade gaan over nut, noodzaak en maatschappelijk draagvlak voor steeds grotere gemeenten en provincies.'

Vorig jaar steunde de Senaat een motie van de SP die Plasterk opdroeg met een visie op de bestuurlijke hervormingen van het kabinet te komen. Na maanden wachten leverde de minister een nota, die echter volgens een meerderheid van de Eerste Kamer zwaar tekortschiet. De voornemens van de regering stuiten ook op breed verzet in provincies en gemeenten. Voor het debat liet de Vereniging van Nederlandse Gemeenten weten aanname van de SP-motie van groot belang te vinden. Ook de provincies willen eerst weten wat de regering wil bereiken.