Gasakkoord krijgt dikke onvoldoende van SP Appingedam

29 januari 2014

Gasakkoord krijgt dikke onvoldoende van SP Appingedam

Na veel lezen en gesprekken te hebben gevoerd is onze eerste ingeving bevestigd. Het is vervelend om te moeten zeggen dat we het voorzien hadden. Het gasakkoord dat vrijdag 17 januari jongstleden gepresenteerd werd door minister Kamp voldoet niet aan de verwachtingen van de inwoners van ons gebied.
Op verschillende punten laat het akkoord ernstig te wensen
over:

1) Veiligheid: Minister Kamp legt het advies van

Staatstoezicht Op De Mijnen naast zich neer.
Het SODM adviseerde de minister van Economische Zaken de gasproductie uit het Groningse gasveld zo snel mogelijk en zo veel als mogelijk en realistisch is,
terug te brengen. SodM doet dit vanwege de urgentie van het probleem en vanuit het oogpunt van veiligheid voor de inwoners van de provincie Groningen, die boven de aardbevingsgevoelige delen van het Groningse gasveld wonen en werken. Door de totale gasproductie geleidelijk terug te schroeven naar 40 miljard kuub, komen we weer op het oorspronkelijke productiecijfer van 9 jaar geleden.
Het terugschroeven is
dus een wassen neus. Waar het advies van SODM in januari 2013 al schreeuwde om terugschroeven van de gaswinning, werd er echter in 2013 54 miljard kuub gewonnen! De schatting van de hoogte van de bevingsschaal was al lange tijd gezet op 3,9 op de
schaal van Richter. Een recentere analyse van SodM wijst uit dat deze
veronderstelling niet juist is, dat we bevingen kunnen verwachten van 4,5 of hoger en
dat het seismisch risico in dit gebied daardoor ook groter is. Op korte termijn zullen
we met bevingen te maken blijven krijgen, het kwaad is immers al geschied. Om op langere termijn minder bevingen te krijgen, zal de
gaskraan nog verder, liefst volledig dicht moeten. We zouden door ontwikkelingen al lang niet meer afhankelijk van fossiele brandstoffen moeten zijn en we moeten ons nu gaan richten op duurzame energieproductie. Er zal meer geld moeten komen voor het aardbevingsbestendig
maken van onze huizen, scholen en bedrijven. Daarnaast zal door de reductie met 80% van de gaswinning rondom Loppersum elders gecompenseerd moeten worden. Dit
besluit lijkt nergens onderbouwd en cijfers en feiten ontbreken. Wordt dit een test voor onze bodem en alles wat daar op staat?Wij hoeven niet letterlijk wakker geschud te worden door het feit dat er niks is opgelost.
De SP wil dat er nu gepaste actie ondernomen wordt om veiligheidsrisico’s waar mogelijk te verminderen en bij voorkeur volledig terug te dringen.

2) Vergoeding van schade en de afhandeling: Tot nu toe stelt de NAM de schade vast, bepaalt de hoogte van de schadevergoeding en de manier van afhandeling. Een sterk staaltje van “de slager die zijn eigen vlees keurt!” Volgens Kamp voldoet het om een onafhankelijk controleur aan te stellen, die toezicht houdt op de schade-
experts van de NAM. Wij pleiten voor echte onafhankelijke schade-experts, ruime vergoedingen, en geen oplapmiddeltjes. In onze regio staan prachtige monumentale panden, als je deze op correcte wijze wilt herstellen, zal dat zorgvuldig moeten
gebeuren, want met alleen wat pleister- en voegwerk kom je er echt niet! Aan het “potje”voor schadevergoeding hoort geen maximum gesteld te worden, zolang er bevingen blijven, blijft de schade ontstaan of terugkeren.

3) Investeringen in de regio: In het rapport van de commissie Meijer werd gevraagd om een investering van 895 miljoen euro voor leefbaarheid en een duurzame
economische toekomst. Minister Kamp vond 265 miljoen voldoende. Zoals al eerder genoemd moeten we groots investeren in duurzame energie, het gebied leent zich
prima als proeftuin voor nieuwe ontwikkelingen. Daarnaast moet de werkgelegenheid een positieve boost krijgen. Wat schetst onze verbazing? Een ruime week later ligt er een geweldig plan van bedrijven rond het chemiepark, gesteund door gemeenten, de provincie, Groningen Seaports, de Noordelijke Ontwikkelings Maatschappij (NOM) en de Milieufederatie. Met instemming van Brussel kan Kamp dit subsidie om de energie afkomstig uit de Delestocentrale geven. Hierdoor kan Aldel openblijven, en kunnen de bedrijven die nauw verweven zijn met Aldel blijven draaien. Kamp lijkt over Aldel mega- oogkleppen op te hebben en zich alleen te fixeren op de zin: “Het kan niet, het mag niet.” Hoe kan hij 3000 banen in deze regio creëren als hij niet eens de werknemers bij Aldel aan het werk kan houden? Volgens Kamp kan iedereen aan de slag als bouwvakker, in het herstel en aardbevingsbestendig maken van de woningen. De banen zijn niet structureel, als het geld op is, zijn de banen weg. Als mensen gaan verhuizen voor werk, krijgen scholen minder leerlingen, winkels minder klanten en komen er huizen leeg te staan. Het gebied zal steeds verder achteruit gaan en minder aantrekkelijk worden. Dat laten we toch zeker niet gebeuren? Het vertrouwen in Kamp is volledig weg. De helft van de inwoners van Huizinge wil inmiddels het gebied verlaten en meer dan een derde van de inwoners rondom
Loppersum en Middelstum denkt daar net zo over. Geven wij ons mooie Groningen op? Dat nooit, we zullen blijven strijden voor een eerlijk gasakkoord, waar oplossingen in staan die gedragen worden door de inwoners van dit gebied!