Tied veur veraandern: voor een sociaal Appingedam

17 februari 2014

Tied veur veraandern: voor een sociaal Appingedam

Tijd voor verandering!

De SP groeit. En hoe. Met 45.000 leden is de SP de derde partij van Nederland. Niet alleen landelijk, ook op lokaal niveau doet de partij het goed.  Appingedam kent sinds 2011 een actieve afdeling. De SP doet dit jaar voor het eerst mee aan de gemeenteraadsverkiezingen. Goed nieuws dus voor iedereen die een meer sociaal beleid wil.

De SP wil de komende jaren andere accenten leggen in de Fivelstad en op een aantal terreinen zorgen voor een duidelijke omslag.  Het is de hoogste tijd voor een eerlijker en socialere politiek. In het verkiezingsprogramma laat de SP Appingedam zien hoe dat de komende jaren gerealiseerd kan worden.

In onze stad is het prima wonen en verblijven. Dat wil de SP zo houden en waar mogelijk versterken.

Deze zinnen – hoewel volledig gemeend – kunt u in alle partij programma's tegenkomen. Gelukkig kijkt u verder dan uw neus lang is, en neemt u de moeite ons programma te lezen en er achter te komen waarom wij dit menen.

De economische crisis gaat een rol spelen bij de ontwikkeling van het gemeentebeleid voor de komende jaren, dus ook hier vinden de komende periode grote bezuinigingen en veranderingen plaats. De SP zal er voor waken, dat deze bezuinigingen niet de zwakste schouders treffen.

Appingedam heeft in het verleden een grote werkgever als de Eendracht  moeten verliezen en er zijn ongetwijfeld nu nog mensen, die dit verlies betreuren en daar wellicht nog de gevolgen van dragen. Alleen al vanuit  het oogpunt van een goede leefomgeving is het noodzakelijk dat de politiek een vuist maakt en dat het aantal banen niet alleen wordt behouden, maar zelfs wordt uitgebreid. Willen we binnen de gemeentegrenzen inwoners houden die zich prettig voelen en zich niet van de politiek afkeren, zullen we perspectief moeten bieden in de vorm van banen.  Daar waar mogelijk zal de SP zich maximaal en met alle ten dienste  staande middelen inspannen om de werkgelegenheid te bevorderen.

De SP streeft een samenleving na, waarin menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit voorop staan. Daarvoor maken we ons sterk. Een zware klus, want de grote politieke partijen PvdA en VVD, met steun van CDA D66 Christen Unie en SGP, voeren landelijk en lokaal een beleid, dat leidt tot afbraak van het publieke domein en tot steeds grotere tegenstellingen. Rijken worden rijker en mensen die weinig hebben, krijgen het steeds moeilijker.

De SP heeft geen ‘ons kent ons’- mentaliteit. Onze partij doet niet aan vriendjespolitiek en verwacht dit ook niet van de raadsleden van andere partijen. De SP legt verantwoording af voor alles wat zij doet. Ook onze fractie in de gemeenteraad zal alles in het werk stellen om u voortdurend op de hoogte te houden. Ook buiten verkiezingstijd is de SP actief en alert .

Politiek gaat altijd over mensen. Maar veel te vaak worden politieke beslissingen over de hoofden van mensen heen genomen. Terecht of niet, het gevoel van "het maakt niet uit wat we zeggen, ze doen toch wat ze willen", moeten we nu eindelijk stoppen. De SP wil dat de inwoners van Appingedam zich weer betrokken voelen bij de politiek, maar vooral bij hun eigen leefomgeving. Als je vindt dat mensen weer verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun buurt, dan moet je ze ook zeggenschap geven over hun buurt of dorp.

Grote, nieuwe onderwerpen, zoals een herindeling, die zich gedurende de raadsperiode aandienen en een groot effect hebben op de inwoners van onze gemeente moeten via een referendum aan de bevolking worden voorgelegd. Voorstellen die een direct effect hebben op de leefbaarheid van de dorpen (of de gemeente) worden zo direct mogelijk met de bevolking besproken. Dit zal in de praktijk betekenen dat raad en college veel vaker in de dorpshuizen de mening van de bevolking komen proeven. Op deze manier wil de SP de inspraak op en het draagvlak voor besluiten vergroten.

De laatste jaren is een grote bedreiging voor de veiligheid ontstaan door de gaswinning. De aardbevingen leveren naast (onherstelbare) schade aan de gebouwen ook een gevoel van onveiligheid bij inwoners op. Vanuit Den Haag is er weinig aandacht voor deze aspecten en vooral aandacht voor de financiële winst die aardgas oplevert. De SP vindt dat de gaswinning teruggedraaid moet worden. Prioriteit nummer 1 moet het gevoel van veiligheid van de inwoners zijn, prioriteit 2 is een reële compensatie voor de inwoners die getroffen worden door de bevingen.

Het lijkt erop dat dit kabinet de rekening neer wil leggen bij de burgers, die part nog deel hebben aan deze crisis. Des te belangrijker wordt de rol van de SP ook in Appingedam. We willen niet dat degenen die de crisis niet veroorzaakt hebben, de rekening gepresenteerd krijgen. Dus handen af van het armoedebeleid en de WMO, onze meest kwetsbare burgers verdienen onze steun.  Geld dat bestemd is voor bepaalde voorzieningen, dient geoormerkt te worden voor deze voorzieningen en niet terug te vloeien in de reserves. Mocht er aan het einde van het begrotingsjaar geld over zijn, kan het gereserveerd worden voor dezelfde voorziening voor volgende jaren.

Over het algemeen is het sociale beleid in Appingedam goed te noemen. De SP was afgelopen jaren regelmatig op straat te vinden om met inwoners in gesprek te gaan over verschillende onderwerpen. Hierbij werd vaak benoemd dat we het nog niet zo slecht hebben. Laten we er met zijn allen voor zorgen dat dit tevreden gevoel blijft en ten allen tijde oog voor elkaar en elkaars zorgen houden. Niet alle inwoners van onze gemeente zijn op de hoogte van hun rechten en plichten. Heldere informatie bij aanvraag van een uitkering of voorziening is dus noodzakelijk. Dit kan in de vorm van een folder, gesprek of duidelijk taalgebruik op de gemeentelijke website.

De SP is tegen voedselbanken. Dit klinkt vreemd uit de mond van een sociale partij. Het beleid zou dusdanig moeten zijn, dat voedselbanken overbodig zijn. Dus, zolang het nodig is, moeten voedselbanken naar rato steun krijgen van betrokken gemeenten.

De Sociale werkplekken die er nu zijn binnen het werkbedrijf Fivelingo moeten behouden blijven, gezien de afwijkende cijfers ten opzichte van landelijke gemiddelden van mensen met een WAO, WIA of Wajong uitkering vindt de SP zelfs dat er uitbreiding van deze beschermde werkplekken moet komen, zodat wachtlijsten verdwijnen.

De SP maakt zich sterk voor een socialere politiek. De partij komt op voor de zwakkeren in de samenleving. En dat doet ze niet alleen in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen. De SP wil binnen en buiten de gemeenteraad strijden voor een socialere samenleving. Ga samen met de SP deze strijd aan en kies voor een partij die wil luisteren naar de stem van de bevolking en die wil bewerkstelligen dat Appingedam een sociaal beleid gaat voeren en dat Daam, een plaats wordt waar de gemeenschapszin weer een plek krijgt: noaberschap en solidariteit.

De SP is een brede partij. Een partij waar de leden invloed hebben op de koers die wordt ingezet en waar wordt geluisterd naar de samenleving. Ideeën van burgers, verenigingen, belangenorganisaties, instellingen en bedrijven zijn daarom welkom. Ons verzoek aan u: lees wat de SP te melden heeft en zet dat naast uw eigen ideeën. Maak uw keuze voor 19 maart en ga in ieder geval stemmen.