Succes in de strijd: wet Werken naar Vermogen van tafel

25 april 2012

Succes in de strijd: wet Werken naar Vermogen van tafel

Een meerderheid van de Tweede Kamer is voor het controversieel laten verklaren van de wet Werken naar Vermogen. De stemming voor donderdag is van de baan en de wet voorlopig van tafel. SP-Kamerlid Sadet Karabulut is opgelucht en tevreden: 'Met deze wet zouden mensen met een arbeidsbeperking uitgesloten, gediscrimineerd en de armoede in gedrukt worden. Dat is nu een halt toegeroepen. Nu kunnen we gaan investeren in de sociale werkplaatsen en gaan bouwen aan een arbeidsmarkt die ook voor mensen met een beperking toegankelijk en eerlijk is'

• WORD NU LID!

In het wetsvoorstel Werken naar Vermogen worden 60.000 banen in de sociale werkplaatsen geschrapt, wordt (een deel van) de uitkering van jonggehandicapten gekort en is werken onder het minimumloon mogelijk. Karabulut strijdt sinds het aantreden van het voormalig kabinet Rutte tegen het wetsvoorstel. Daartoe organiseerde de SP ondermeer de manifestatie 'Armoede werkt niet'.

Karabulut:'Dat dit wetsvoorstel in de prullenbak ligt, betekent niet dat we stil kunnen gaan zitten. Voor veel jonggehandicapten is het een enorme klus om een plek op de arbeidsmarkt te veroveren. Wij moeten werkgevers blijven aanspreken op hun verantwoordelijkheid, maar ook zorgen voor voldoende begeleiding en ondersteuning voor deze jonggehandicapten. Verder zijn de problemen in de sociale werkplaatsen nu niet als sneeuw voor de zon verdwenen. Met meer respect, betere begeleiding en een fatsoenlijk salaris zijn we al een stap verder. In deze strijd kan ik alle steun gebruiken.'

Voor gemeenten is deze situatie ook goed nieuws. Dat betekent dat zij niet langer gehouden zijn aan het uitvoeren van de wet Werken naar Vermogen en de afbraak van onze sociale voorzieningen.