SP, PvdA en GroenLinks gaan lijstverbinding aan.

13 juni 2012

SP, PvdA en GroenLinks gaan lijstverbinding aan.

De politieke partijen PvdA, SP en GroenLinks gaan een lijstverbinding aan bij de Tweede Kamerverkiezingen van 12 september. Dit hebben de partijvoorzitters Hans Spekman (PvdA), Jan Marijnissen (SP) en Heleen Weening (GL) dinsdag afgesproken.

De drie partijen willen de kans zo groot mogelijk maken dat we extra restzetels binnenhalen voor onze linkse en progressieve idealen. Het is voor het eerst dat alle drie linkse partijen gezamenlijk een verbinding van de kieslijsten aangaan. Wel waren er eerder verbindingen tussen de PvdA en GroenLinks en tussen de SP en GroenLinks.

Door een lijstverbinding zijn partijen in staat de stemmen die overblijven te verzilveren als restzetels. Wie van de deelnemende partijen binnen de lijstverbinding de extra restzetel(s) krijgt, is afhankelijk van de verkiezingsuitslag.

Partijvoorzitter Jan Marijnissen: ‘Ik ben hier erg blij mee. Niet alleen omdat we zo de meeste zetels binnen het links-progressieve kamp kunnen krijgen, maar ook vanwege het politieke signaal dat ervan uitgaat.’