SP lanceert meldpunt misstanden wegvervoer

26 april 2013

SP lanceert meldpunt misstanden wegvervoer

De SP is gestart met een meldpunt voor misstanden in het wegvervoer. Via de website van de SP kunnen vrachtwagenchauffeurs hun klachten over problemen in het wegvervoer melden. Initiatiefnemer SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ´Ik ontvang al jaren verhalen van vrachtwagenchauffeurs die melding maken van bedrijven die op oneerlijke manieren concurreren door via brievenbusbedrijven CAO´s te ontduiken of op andere manieren sociale rechten en de veiligheid van chauffeurs met voeten treden. De hele maand april zullen wij klachten verzamelen, hoe meer verhalen van de vrachtwagenchauffeurs wij ontvangen, hoe beter het beeld dat wij krijgen over de misstanden op de weg.´

De enquête is online in te vullen.

De resultaten van de enquête zullen daarna in een zwartboek worden gebundeld. Op basis van deze klachten zal de Jong met gelijkgezinde Europarlementariërs van de grootste Europese fracties voorstellen opstellen om de handhaving te verbeteren. De voorstellen zullen samen met het zwartboek aangebonden worden aan Eurocommissaris Siim Kallas die verantwoordelijk is voor het Europese transportbeleid. De Jong: ´De Eurocommissaris heeft aangegeven dat hij onze voorstellen en de uitkomsten van de enquête wil gebruiken voor het opstellen van de nieuwe regels voor het wegvervoer. Ik verwacht deze zomer dan ook eindelijk nieuwe Europese voorstellen om de misstanden effectief aan te pakken.´

Tegelijkertijd zullen de resultaten van de enquête gebruikt worden om in Nederland specifieke handhaving af te dwingen. SP-Tweede Kamerlid Paul Ulenbelt: ´Soms is het gewoon een kwestie van het aanpakken van foute bedrijven. Met de concrete resultaten van de enquête in de hand hoop ik de minister aan te sporen de arbeidsinspectie en belastingdienst gericht op malafide bedrijven af te sturen.´

Het meldpunt misstanden in het wegvervoer