een financiële bijdrage voor de voedselbank Appingedam/Delfzijl.

26 september 2014

een financiële bijdrage voor de voedselbank Appingedam/Delfzijl.

Zo. De kop is eraf. de eerste algemene beschouwingen voor de SP fractie in de gemeenteraad van Appingedam. Het eerste succes werd geboekt. Ons amendement op de lopende begroting van dit jaar, 2014, is met brede steun aangenomen: een financiële bijdrage voor de voedselbank Appingedam/Delfzijl voor de rest van het jaar, een bedrag van €2860. Een motie voor structurele bijdrage in 2015 hebben we aangehouden. De raad wil eerst onderzoeken of niet binnen het huidige armoede beleid van de gemeente oplossingen mogelijk zijn om te voorkomen dat mensen naar de voedselbank zouden moeten. We komen hier zeker op terug.

De SP is van mening dat er eigenlijk geen voedselbanken zouden moeten bestaan, maar zolang ze er zijn, moeten we ze financieel ondersteunen tot ze overbodig zijn geworden.

Trots op onze mannen Harry Rozema, Popko Boerema en Maurice Koops !

Algemene beschouwingen  juni 2014

Voor een deel is de gemeente genoodzaakt om te bezuinigen als gevolg van landelijk beleid. De SP beseft heel goed dat deze opgave niet makkelijk zal zijn. De brandende vraag is derhalve welke keuzes wij moeten maken om de lasten, daar waar mogelijk, niet neer te leggen bij onze kwetsbare groepen en instellingen. Groepen en instellingen die veelal geen rek meer hebben in hun  huishoudboekje.

10 % van de kinderen in Nederland leeft onder de armoedegrens. Ook in Appingedam hebben we te maken met dit fenomeen. Dit is één van de redenen waarom de SP tijdens de inbreng ronde in het coalitieakkoord op een ruimer inzet van armoede bestrijding heeft ingezet. Wachtlijsten bij de voedselbank, een groeiend aantal gezinnen die niet meer kunnen rondkomen. Ongeveer 40% van onze inwoners kan nauwelijks de eindjes aan elkaar knopen. Het aantal uitkeringsgerechtigden is gegroeid. Het voornemen van de college om de aankomende decentralisaties ‘budget neutraal’ uit te voeren roept ernstige vraagtekens op bij de SP. Versobering van beleid mag wat de SP betreft  nooit ten koste gaan van mensen en instanties die deel uitmaken van onze gemeenschap. Het lijkt er sterk op dat de coalitiepartners een ruimere keuze voor bakstenen maken i.p.v. mensen. Dit is niet de keuze van de SP.

De risico’s dat bij de decentralisaties mensen buiten de boot dreigen te vallen is onacceptabel. Op de weg daar naar toe dient het college hier ernstig rekening mee te houden en een ruim vangnet en financiële buffer ruimschots van te voren te creëren. De veerkracht die wij van de Damster bevolking vragen begint bij de inzet van het college en hun beleid voor de komende periode.

Ten aanzien van de sociale werkvoorziening Fivelingo heeft de SP een duidelijk standpunt. Op het moment dat door het beleid werknemers van de sociale werkplaats hun beschermde werkplek dreigen te gaan verliezen en daarmee ook hun zekerheden, zullen wij ons achter de oren moeten krabben. Het voornemen van het College om deze werknemers te laten uitstromen naar reguliere werkgevers is helaas te idealistisch. Helaas zeggen wij, want in een perfecte wereld hadden deze mensen al lang een baan gehad bij een reguliere werkgever tegen een fatsoenlijk loon. Een beschaafde samenleving is herkenbaar aan de manier waarop zij met haar kwetsbare groepen omgaat.

Op een aantal terreinen zijn er positieve ontwikkelingen te zien. De Damster financiën zijn op orde. Een financieel deugdelijk beleid is en blijft het streven.  De SP zou graag een de menselijk maat hieraan willen toevoegen. De keuze van de nieuwe coalitie is om heel veel gemeenschapsgeld in te zetten op projecten die mogelijkerwijs risicovol kunnen zijn. In tijden van crisis en onzekere tijden moet men niet met geld gaan smijten naar grootschalige projecten of onnodige uitgaven.

Een OZB verhoging in 2015 blijft discutabel. Ten tijde van alom bekende waardedaling van huizen ten gevolge van de crisis en een mogelijke toename van aardbevingen kan het toch niet zo zijn dat de rekening bij een huisbezitter neergelegd wordt om maar een begroting sluitend te maken. De vergoedingen van het rijk dienen daar terecht te komen waarvoor ze bedoeld zijn waardoor de bevolking met vertrouwen naar de toekomst zal kunnen kijken. De bezuinigingen en belasting verhogingen hebben een uiterst demotiverend effect en zullen leiden tot een verdere krimp in de regio.

T.a.v. de  decentralisaties gaat onze voorkeur uit naar een regionale collectieve inzet, samen met onze andere buurgemeentes. Gelijkwaardigheid van arme en rijke gemeentes in de provincie dient kenmerkend te zijn voor het sociale gezicht van alle gemeentes wat de SP betreft. Een tweedeling of splitsing op dit gebied is niet wenselijk, niet eerlijk en dus niet acceptabel.

De SP vindt de gemeente Appingedam nog niet uitblinken in duurzaamheid. Onze inzet voor een energie zuinige gemeente is op vele fronten voor verbetering vatbaar. Investeren in, en gebruik van schone energie zou door de gemeente gestimuleerd moeten worden. Zonne-energie, woning isolatie en andere vormen van schone energie komen ten goede van de gemeenschap. Duurzame energie is lonend, duurzame ontwikkeling is een voorwaarde voor een gezonde economie van de toekomst. Dit traject zou  parallel moeten lopen aan het woon en leefbaarheidsplan en aansluiten op een vastgestelde economische visie. De mogelijkheid om compensatiegelden ter bevordering van dit inactief  mogelijk te maken liggen voor de hand.

Met betrekking tot de herindeling blijft de SP zeer kritisch. Een niet-democratisch genomen besluit waarbij niet onderbouwd kan worden waarom een herindeling verbetering zou brengen. Veelal leidt een herindeling juist tot meer uitgaven. Denk hierbij aan de huisvesting van een nieuwe bestuur, het samenvoegen van allerlei  IT systemen en de ondersteuningsfactor voor het nieuwe ambtelijke apparaat. De SP blijft daarom tegen herindeling, zolang de draagkracht onder de bevolking niet is vastgesteld.

Tot slot wensen wij SP afdeling Appingedam het nieuwe college veel succes met de grote uitdagingen die voor ons liggen en dat college en de raad, ieder met hun eigen taak, goed en eendrachtig zal samenwerken.

Namens de SP fractie

Harry Rozema, fractievoorzitter